Aboneaza-te

Postul si echilibrul alimentatiei de post

mananca sanatosAu mai ramas doar cateva zile din cel mai lung si cel mai aspru post de peste an, Postul Pastelui. Semnificatia postului este aceea de pregatire sufleteasca pentru intampinarea Invierii Domnului, prin purificare trupeasca si sufleteasca.

In privinta duratei acestui post, se cunoaste faptul ca, la inceput, el nu se tinea la fel peste tot. Unii posteau o zi inainte de Inviere, altii mai multe zile, pana la o saptamana. Exista dovezi ca incepand cu veacul al IV-lea acest post era de 40 de zile, iar apoi de 6 saptamani, pentru ca in final sa se fixeze la 7 saptamani, adica 49 de zile.

Pentru aceia care tin post, mesele zilnice trebuie sa reuneasca toate elementele esentiale unei alimentatii echilibrate, chiar daca acestea nu vor include carnea si lactatele. Astfel, se recomanda ca regimul de post sa fie alcatuit din alimente cu un continut bogat de vitamine si minerale. In marea lor majoritate, vitamininele se regasesc in alimentele vegetale, in special in cele proaspete.

Prin exceptie, vitamina D nu se gaseste in plante, iar vitamina B12 se gaseste in cantitati insuficiente. Din acest motiv, pe durata postului este indicat a se consuma suplimente din cele două vitamine. Mineralele necesare organismului, asa cum sunt calciul, magneziul, zincul si fierul se gasesc in cantitati suficiente in alimentele de post.

Proteinele necesare organismului vor fi sintetizate din alimente ca painea, cartoful, ciupercile, orezul, mazarea, fasolea, soia, lintea sau alunele. Glucidele se regasesc in zahar si miere. Lipidele sunt prezente, in cantitati mici, in alimentele vegetale, asa cum sunt nucile, semintele, uleiul de arahide sau uleiurile de masline, floarea soarelui, dovleac si porumb. Sunt recomandate uleiurile presate la rece, iar ultimele studii referitoare la alimentatia sanatoasa sustin ca margarina este contraindicata.

Este cunoscut faptul ca lipidele, in special cele animale si colesterolul “rau”, favorizeaza bolile cardiovasculare si obezitatea, iar excluderea acestora in perioada postului duce la reducerea riscurilor cardiovasculare.

In concluzie, hranit corespunzator, un organism sanatos isi poate mentine forta necesara pe tot parcursul postului. Consumul echilibrat de legume, fructe, cereale, nuci si seminte poate asigura necesarul caloric si nutritiv al organismului, de multe ori, intr-o maniera mai armonioasa decat in celelalte perioade ale anului, atunci cand nu tinem post, iar excesele isi fac simtite efectele.

Comentarii

comentarii

Ultimele Articole

SlimArt FLOREASCA
Calea Floreasca, Nr. 91-111
Telefon: 0754.22.00.50